maria-fernanda-gonzalez-448874-unsplash

Aktív életmód 50 év felett? Soha jobbkor!

Sokan gondolják azt, hogy a rendszeres testmozgás, a sportos életmód a 20-30 évesek kiváltsága, illetve hogy bizonyos kor felett már nem érdemes belekezdni a sportolásba. A jó hír, hogy bármikor el lehet kezdeni, sőt, 45-50 év felett van csak igazán szükség az aktív életmódra!

A rendszeres testmozgásnak számos jótékony hatása van az egészségre, testi és lelki szempontból egyaránt. Az optimális testsúly szinten tartása, a mozgásszervi betegségek és a csontritkulás megelőzése, a szív- és érrendszer karbantartása, a cukorbetegség prevenciója, nőknél a változó kori tünetek enyhítése, a lelki egyensúly megőrzése mind ide sorolható.

Akik bizonyos rendszerességgel egész életükben sportoltak, valószínűleg már kialakították az aktív életmódhoz tartozó ritmust, mikor és milyen testmozgást végezzenek, mire érdemes odafigyelniük sportolás előtt/után/közben, hogyan reagál a szervezetük, mekkora terhelést bírnak, stb. Viszont aki hosszabb (akár több évtized) kihagyás után, vagy 50 év felett újonnan kezd bele bármilyen sport űzésébe, fontos orvosi véleményt kérni arról, hogy az adott állapotban és az esetleges betegségek mellett milyen sport lenne a megfelelő.

Bármilyen új sport elkezdésénél lényeges a fokozatosság, az alapos bemelegítés, a végén pedig a levezetés és a nyújtás, a túlterhelést kerülni kell. Szerencsére számos ízületkímélő mozgásforma könnyen elérhető, általános jótékony hatásként pedig energikusabbak, fittebbek leszünk tőle. Csupán meg kell talánunk, hogy melyikben leljük leginkább örömünket. Hiszen a jókedvűen végzett testmozgás kiegyensúlyozottá is tesz, a következő alkalomra pedig nem szenvedésként gondolunk, hanem várakozással – ez pedig előirányozza a rendszerességet.

 

 

Érdemes kipróbálni többféle mozgásformát, hogy megtaláljuk a leginkább nekünk valót. De akár váltogathatjuk, kombinálhatjuk is kedvenceinket, az egyéni mozgásformáktól a csoportos alkalmakon át. 

 

Lássunk néhány 50 év felett is kifejezetten ajánlott testmozgást!

A gyaloglás az egyik legkímélőbb, ámde nagyon hatátos mozgási lehetőség, ráadásul ingyenes. Érdemes rendszersen beiktatni életünkbe, akár egyéni, vagy szervezett, csoportos formában is, ha úgy érezzük, motiváltabbak vagyunk barátokkal, jó társaságban. De már azzal is nagyon sokat tehetünk magunkért, ha néhány megállóval hamarabb leszállunk a buszról, s hazáig sétálunk, vagy az autót időnként gyaloglásra cseréljük.

A nordic walking egy speciális botpár segítségével történő tempós gyaloglás. Az intenzitás fokozatos növelésével, a pulzus bizonyos szinten tartásával remek eredmények érhetők el az állóképesség növelésének terén.

Sokan a túrázásra esküsznek, melynek nagy előnyei, hogy a teljes testet átmozgatja, a szabad levegő mellé szép környezet is párosul, ráadásul egy jó társaságban méginkább élvezhetjük a mozgás örömét.

Az úszás az egyik legjobb ízületkímélő mozgásforma, hiszen a víz felhajtóerejének köszönhetően könnyebb lesz a mozgás, megváltozik az ízületekre ható terhelés. A kor előrehaladtával a mellúszás helyett egyre inkább a hátúszás javasolt a nyak tehermentesítése miatt.

A kerékpározás is jótékony hatású, hiszen szabad levegőn végzett intenzív kardió mozgásformáról van szó. Viszont csak egészséges térdizületekkel ajánlott végezni.

A senior torna egyre népszerűbb és már sok helyen elérhető csoportos mozgási lehetőség 50 év felettiek számára. Nagy előnye, hogy képzett edző segítségével végezhető, aki az adott korcsoportra nézve speciális feladatokkal és jó tanácsokkal látja el a sportolni vágyókat, továbbá segíti a mozdulatok helyes végrehajtását.

A jóga, a gerinctorna és a pilates az ülőmunka és a mozgásszegény életmód kedvezőtlen hatásainak legjobb ellenszerei – kortól függetlenül. Hatásukra a gerinc és a mellette elhelyezkedő izmok nyúlnak, erősödnek. Fontos, hogy a szakoktató tudjon az esetleges betegségekről, mozgásszervi panaszokról, hogy a feladatok végrehajtását személyreszabottan tudja segíteni.

A szenior örömtánc kifejezetten az idősebb korosztály számára kitalált mozgásforma, mely egy kíméletes sporttevékenység és egyben “agytorna” a könnyed koreográfia begyakorlása miatt. Nincs szükség partnerre vagy előzetes tánctudásra, célja a kikapcsolódás és az örömteli együtt mozgás. A www.szeniortanc.hu honlapon elérhetőek további információk és a táncos alkalmak helyszínei.

Bármilyen mozgásformát is választunk 50 év felett, a legfontosabb, hogy egészségügyi szempontból biztonságosan végezhető legyen, örömünket leljük benne és ha lehet, ne hagyjuk abba!

A kíméletes sportolási lehetőségekről, a jövőben esetlegesen szerveződő csoportos mozgásformákról érdemes érdeklődni a helyi kulturális központokban, fitness klubokban, jóga- és mozgásstúdiókban.

 

Senior torna lehetőségek Budapesten és országosan (a teljesség igénye nélkül):

I.ker. Fitt Torna Stúdió http://fitttorna.hu/orarend/

II.ker. NemCsakJóga Mozgásstúdió http://nemcsakjoga.hu/oratipusok/senior-torna/

III. ker. Óbudai Kulturális Központ https://kulturkozpont.hu

IV.ker. Újpesti Kulturális Központ http://ujkk.hu

V.ker. Életerő Mozgásközpont https://eleteromozgaskozpont.hu/senior-torna

V.ker. Attitüd Mozgásstúdió http://mozgasstudio.hu/senior-torna-budapest-belvaros/

VI. Légy Fitt Női Mozgáscentrum és Táncstúdió http://legyfitt.hu

XIV. ker. Sugár Fitness https://www.sugarfitness.hu/ora/senior-torna-s43.html

XVI. ker. Maya Fitness és Mozgásstúdió http://www.mayafitness.hu

XVII. ker. Vigyázó Sándor Művelődési Ház http://www.vigyazomh.hu

XX.ker. Csili Művelődési Központ http://www.csili.hu/felnott-tanfolyamok

XXI. ker. Csepeli Nyugdíjas Közösségi Ház http://www.csepelivaroskep.hu

XXII. ker. Cziffra György Nagytétényi Kulturális Központ https://cziffrakozpont.hu

Gilda-Max Fitness Klubok

Life1 Fitness Klubok

Békéscsaba, Jaminai Közösségi Ház http://jaminaikozossegihaz.hu

Debrecen, DMK Újkerti Közösségi Ház http://debrecenimuvkozpont.hu

Debrecen, Nősziroom Egészség- és Mozgásstúdió http://civis-intimtorna.hu

Debrecen, Whitebox Fitness http://www.whiteboxdebrecen.hu

Eger, DPT Mozgásstúdió http://dptlife.eu

Érd, Érd-Parkvárosi Közösségi Ház http://www.evifitness.hu

Győr, Generációk Háza http://www.generaciokhaza.hu

Kecskemét, Hírös Agóra Kulturális Központ http://www.hirosagora.hu/senior-torna

Keszthely, Bri’s Forma Stúdió http://www.brisformastudio.hu

Miskolc, Ballare Táncstúdió http://www.encitanc.hu

Nyíregyháza, Váci Mihály Kulturális Központ www.nyiregyhaza.hu

Pécs, Fitness Kuckó http://fitnesskucko.hu

Törökbálint, Munkácsy Mihály Művelődési Ház http://www.mmmh.hu/tag/senior-torna/

Szeged, Alakmánia Mozgásstúdió http://www.alakmania.hu/senior-tr%C3%A9ning.html

Székesfehérvár, R-GYM http://rgym.hu/12-edzestipusok/39-senior-torna

Szolnok, Zöld Ház http://www.szolnoktv.hu/hirek/?article_hid=51942

Szombathely, Alpok Egészségház http://www.alpokhaz.hu/

Amellett, hogy odafigyelünk a rendszeres mozgásra van más is, ami hozzásegíthet ahhoz, hogy megőrizzük mozgékonyságunkat és megvédjük ízületeink egészségét.
A kurkuma fűszer- és gyógynövény gyökerében található hatóanyag, a kurkumin ízületi gyulladás, reuma esetén védő hatású: javulthat az ízületek duzzanata, a reggeli ízületi merevség és a járási képesség. A kurkumin kapszula formájában is kapható…

2013 - 2019 © Herba-D | All Rights Reserved