sziv4

Ereink őrei – Hogyan előzhető meg a trombózis?

A vénás megbetegedések a népesség igen nagy részét érintik és sajnos indokolatlanul sokan veszítik életüket közvetlenül vagy közvetve a trombózis valamelyik fajtája miatt. De hogyan alakul ki egy vérrög, milyen utat jár be a szervezetben és mit lehet tenni a megelőzés érdekében?

Vérünk egy olyan különleges folyékony szövet, amely biztosítani tudja az élethez nélkülözhetetlen funkciók ellátását. Sűrűsége egy fontos indikátor, ami általában csak akkor kerül megfigyelés alá, amikor már keringési vagy vénás megbetegedések merülnek fel. Ezért jó tudni, hogy mi segíthet megelőzni a vérrögök kialakulását és a trombózis elkerülését, hiszen a megelőzés ez esetben jóval egyszerűbben megoldható, mint ahogyan a már kialakult vénás betegség (vagy szövődménye) gyógyítható.

 

Hogyan lesz a vérrögből trombózis?

A vérrög, másnéven vércsomó (trombus) a véralvadás “végterméke”. A legtöbb, apró vérrög az érfalon jelenik meg és néhány hét alatt teljesen feloldódik. Azonban ha a rög vagy annak egy része elszabadul és tovább halad, útja során előbb-utóbb belefut olyan kisebb átmérőjű erekbe, melyeken már nem biztos, hogy átfér, ezért a vér áramlása lelassul, végül az ér elzáródik, ekkor alakul ki a trombózis.

Az érelzáródás súlyosságát tekintve alapvetően kétféle trombózis típus különböztethető meg. A felületi trombózis általában a végtagokban lép fel és gyulladásos tünetekkel társul, úgy mint: fájdalom, pirosság, melegség érzet. Ennél jóval veszélyesebb a mélyvénás trombózis, mely a lábszár vénáiban alakul ki és az érintett lábban az fent említett gyulladásos panaszokon kívül nehézség érzést, valamint duzzanatot is okoz. Legrosszabb esetben az elszabadult vérrög olyan létfontosságú szervek érhálózatában zárja el a vér útját, mint a tüdő, a szív, az agy vagy a bélrendszer. (A vér útjának elzáródását nemcsak vérrög okozhatja, hanem az erek nagymértékű beszűkülése is.)

 

A trombózis veszélye elkerülhető!

Szinte minden betegség megelőzésénél kiemeltem fontos az egészséges táplálkozás, az aktív életmód, a testsúly optimalizálása, a dohányzás mellőzése, az alkoholfogyasztás mérséklése. Az emberek többségénél mindezek rendszeres beiktatása elegendő lehet a trombózis megelőzéshez. Azonban ha felmerül a fokozott hajlam a trombózis kialakulására (ez egy egyszerű vérvizsgálattal kiszűrhető), esetleg a családban többször is előfordult már, többet kell tenni a betegség elkerüléséért!

A vérnyomás, vércukorszint és vérzsírértékek rendszeres ellenőriztetése és megfelelő szinten tartása nagymértékben hozzájárul a trombózis megelőzéséhez. Ez persze összefügg az egészséges táplálkozással, a rendszeres testmozgással és a testsúly optimalizálásával, viszont fontos megérteni az ok-okozati összefüggést, hogy ezekkel teheted meg a legtöbbet az érszűkület és a trombózis kialakulása ellen.

Egy hosszabb, ülő helyzetben történő utazás (többórás autó- vagy repülőút), esetleg egy műtét utáni tartós ágynyugalom szintén növeli a trombózis veszélyét. Ennek az az oka, hogy a mozdulatlanság vagy a lábak lógatása, a kevés folyadékfogyasztás miatt a keringés lelassul. Azonban ha ekkor is rendszeresen fogyasztasz folyadékot és időnként átmozgatod az alsó végtagjaidat, tehát járkálsz, mozogsz legalább 60 percenként, jelentősen javul a lábak vérellátása! Ha erre nincs lehetőséged, ülő helyzetben végezd el a következő egyszerű gyakorlatot: emelkedj a lábujjaidra megemelve közben a sarkadat, majd fordítva: a sarkadra támaszkodva emeld fel a lábujjaidat, így elősegítheted, hogy a vádli izmai átpumpálják a vért a láb többi részébe.

Jó ha tudod, hogy a hormontartalmú fogamzásgátló tabletták és más hormonkészítmények gyakori mellékhatása a trombózis kialakulásának veszélye. Szedésük elkezdése előtt mindenképpen szükséges vérvizsgálat (ezt jó esetben a kezelőorvos indítványozza is), hiszen amellett, hogy önmagukban is előidézhetik a trombózisveszélyt, a vérvizsgálat során esetlegesen kiderülő hajlamosító tényező miatt valószínűleg nem is szedhetőek ezek a készítmények, így az orvos más megoldást fog javasolni a hormonális gyógyszerek helyett.

A visszerek nem csak esztétikai gondot jelenthetnek, hiszen kialakulásukat a lelassult vénás keringés okozza, ezért megfelelő kezelésükkel jó eséllyel megelőzheted a trombózist. Jót tesz visszér ellen a hideg-meleg váltott lábzuhany, a rendszeres testmozgás (már napi 20-30 perc séta is jótékony hatású!), E- és C-vitaminban gazdag ételek fogyasztása (pl. spenót, brokkoli, petrezselyem, avokádó, papaya, kaliforniai paprika), a vénás keringést támogató gyógynövények fogyasztása, illetve a belőlük készült krémek, étrendkiegészítők alkalmazása (lásd később).

Amennyiben fennáll a trombózisra való hajlam, esetleg visszerekkel küzdesz vagy már volt trombózisod, nyáron kiemelkedően fontos odafigyelned a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztásra! Mindemellett soha ne tartózkodj sokat a napon, ne mártózzon meg 34 foknál melegebb termálvízben, mert a melegtől a vénák kitágulnak, ami kedvez a vérrögök kialakulásának. Ha az orvos javasolja, viselhetsz kompressziós harisnyát vagy zoknit (nyáron is!), ami nem csak az ödémát és a fájdalmat csillapítja, de megakadályozza a vér pangását is a vénákban.

 

Mit kínál a természet a vérrögök és a visszér kialakulása ellen?

 

Táplálékok az erek szolgálatában

A kurkuma javítja a vérkeringnést, gátolja a vérrög-képződést, így csökkenti a trombózisveszélyt. Ha emellett megismered a kurkuma további jótékony hatásait (pl. ízületvédelem, májműködés serkentése, zsíranyagcsere elősegítése, immunrendszer erősítése), már garantáltan nem csupán az aranyságra fűszerként fogsz rá gondolni, hanem egész biztosan beiktatod a táplálkozásodba is!

A gyömbér gazdag szalicilátokban, melyek akadályozzák a véralvadást és fokozzák a vérkeringést. Szalicilátokat tartalmaz még az avokádó, a chili, a Cayenne-bors, a narancs, az áfonya, a kapor, a fahéj és az oregánó is.

A mákolaj elősegíti a magas vérnyomás csökkentését, kedvező zsírsav összetételének köszönhetően fogyasztásával megelőzhető a trombózis és az embólia kialakulása.  Fokozza továbbá a szervezet védekező mechanizmusát, emellett idegerősítő, idegfájdalom csökkentő, nyugtató és altató hatású. A csontozat első számú természetes segítője, így csontritkulás megelőzésére is ajánlott.

A zabpehely egészséges rostokban gazdag, ezáltal mérsékeli a szervezetben a „rossz” koleszterin szintjét, így megvédi a szív és az erek egészségét, csökkenti a szívroham és a stroke esélyét. Mindezek mellett rosttartama miatt hozzájárul a vérnyomás egészséges szintjének stabilizálásához is.

A hajdina rutin (P-vitamin) tartalmának köszönhetően csökkenti a vénákba torkolló hajszálerek „törékenységét”, javítja a mikrokeringést, kedvezően befolyásolja a vér sűrűségét, így csökkenti a vérrögök kialakulásának esélyét. Erősíti a kötőszövetet és az érfalakat, vénás betegségeknél különösen ajánlott a fogyasztása.

A fokhagyma vérzsírszint csökkentő, véralvadásgátló és vérrögoldó képessége alapján az érrendszeri elváltozások megelőzésére javallott, emellett enyhe vérnyomáscsökkentő hatása is bizonyított.

Az E-vitamin többféle módon is gátolja a vérrögök és érelzáródások kialakulását. Szedhetjük táplálékkiegészítő formájában, de sok E-vitamint tartalmaznak a teljes kiőrlésű gabonafélék, a mandulaolaj, a napraforgóolaj, a tojássárgája, az olajos magok és a diófélék is.

 

Gyógynövényekkel a visszerek és az ödéma ellen

Amint már említettem, a visszér nagymértékben növeli a trombózisveszélyt, ezért megelőzésével nagyon sokat tehetünk ereink egészségéért. Bár a visszér kialakulásában az öröklött hajlam is szerepet játszik, az ülőmunka és a túlsúly mind kockázati tényezők. Azonban helyes táplálkozással és már a legegyszerűbb tornagyakorlatokkal vagy kímélő mozgással (pl. séta, biciklizés, tánc, úszás, stb.) is könnyen csökkenthető a visszerek kialakulásának esélye!

Már kialakult visszeres tágulatok kezelésénél a terápiás cél sokrétű: egyrészt növelni kell a vénák falának rugalmasságát, könnyíteni a véráramlást, mérsékelni az ödémát, másrészt meg kell megakadályozni a vérrögök képződését és csökkenteni a gyulladást.

A kitágult visszerekre és a visszérgyulladásra számos gyógynövény jótékony hatású. Azonban többükben is gyógyszerekkel azonos hatóanyagok találhatóak, így használatuk komoly odafigyelést igényel, tehát a visszerek gyógynövényes kezelését az orvosi kezeléssel összhangban kell folytatni! Legjobb, ha a szakorvos egyben természetgyógyász is, aki ahelyett, hogy ellenezné a gyógynövények kiegészítő terápiás használatát, összehangolja azokat a szükséges gyógyszerekkel. Lássuk, milyen gyógynövények hatnak kitűnően a visszerekre és az ödémára!

A vadgesztenye készítmények enyhítik az alsó végtagok fájdalmait, az éjszakai lábikragörcs gyakoriságát, az ödémák (pl. bokaödéma) képződését. Hatására javul a vénás- és nyirokkeringés, csökken az ödéma és a gyulladás. Rendszeres használatával jelentősen csökkenthető a lábfájdalom és a duzzanat. Számos vadgesztenye tartalmú kenőcs kapható, próbáljuk meg a legkevesebb mesterséges anyagot tartalmazót kiválasztani!

A körömvirág gazdag forrása a flavonoidoknak és a C-vitaminnak, amely serkenti a kollagén termelést és a sejtek reprodukcióját. Javítja a vérkeringést, így segítve a  különféle visszeres tünetek enyhítését. Legelterjedtebb használata, amikor a körömvirág kenőccsel bekenjük a visszérrel érintett bőrfelületet. Azonban magát a körömvirág gyógynövényt is felhasználhatjuk a következő módon: forrázzunk le egy csésze körömvirágot négy csésze vízzel és áztassuk öt percig, majd szűrjük le és hagyjuk kézmelegre kihűlni. Egy pamut anyag segítségével kenjük be a forrázattal a visszeres lábat, majd hagyjuk rajta az átitatott anyagot, amíg teljesen kihűl. Akár a kenőcs alkalmazását, akár a borogatást választjuk, ismételjük naponta többször, néhány hónapig.

A varázsmogyoró (csodamogyoró) elsősorban Észak-Amerikában elterjedt, az indiánok által előszeretettel használt gyógynövény. A visszerek kezelésében a magas tannin tartalmának köszönhető érösszehúzó hatása játszik szerepet. A varázsmogyoró ezen kívül antioxidáns, kórokozó ellenes hatásokkal is bír. Kapszula vagy krém formájában is elérhető.

A szúrós csodabogyó hazánkban kevésbé elterjedt, de igen hatásos gyógynövény. Fokozza az érfalak rugalmasságát, ezzel segítve a vér áramlását. Alkalmazható étrendkiegészítő formájában szájon át bevéve és kenőcsként a felületes vénára juttatva.

Habár az érrendszeri megbetegedések esetében (is) a legjobb és leghatékonyabb módszer a megelőzés, ne feledd, soha nem késő elkezdeni tenni az egészségünk, így az ereink jó állapotának fenntartása érdekében! Az egészséges táplálkozással, a rendszeres testmozgással és a dohányzás mellőzésével csakis jót tehetünk keringési rendszerünknek. Ha ezt kiegészítjük az érrendszerre jótékony hatású táplálékok és gyógynövények alkalmazásával, a hatás egész biztosan nem marad el!

Figyelem! Véralvadást gátló gyógyszerek szedése esetén, illetve műtétek előtt orvosi konzultáció nélkül semmi esetre se kezdjünk bele vérhígító hatású gyógynövények fogyasztásába! (pl. gyömbér, ginseng, ginko biloba, fokhagyma, medvehagyma, halolaj, orbáncfű, ligetszépeolaj, stb.)

2013 - 2019 © Herba-D | All Rights Reserved