disease-4392164_1920

Gázos téma: Mi okozhatja a puffadást?

A belekben történő gázképződés és a vele járó puffadás természetes jelenség, egészen addig, amíg alkalomszerűen jelenik meg, nem okoz különösebb panaszokat, s csak rövid ideig tart. De hogyan válhat a puffadás krónikussá és mit tehetünk a megelőzése érdekében?

Valószínűleg nincs olyan ember, akinél még nem merültek fel emésztéssel kapcsolatban, esetleg más okokból puffadásos tünetek. Ez a legtöbb esetben viszonylag rövid időn belül megoldódik, krónikus jelenléte azonban sok kellemetlenséget tud okozni és mindenképpen ki kell deríteni a kiváltó tényezőket, hiszen emésztésünk állapota nem csak életminőségünket, immunrendszerünk állapotát is meghatározza. 

Életmódbeli tényezőkből eredő emésztési zavarok

A vastagbél több milliárd baktériumot tartalmaz, amelyek a jól működő emésztéshez szükségesek: feladatuk, hogy a vékonybélből érkező anyagokat erjesszék. Azonban a salakanyagok erjesztése közben többféle gáz termelődik, melyek egy része felszívódik a vérbe vagy kiválasztódik a légzés során, a maradék pedig szellentés formájában távozik. Amíg azonban a többletgáz nem hagyja el a beleket, fent állnak a puffadással együttjáró, igen kellemetlen alhasi görcsök és feszítő teltségérzet. 

Tekintsük át, hogy milyen életmódbeli tényezők állhatnak a puffadás hátterében!

Túlevés: Amellett, hogy az étkezés fenséges kulináris élvezet is lehet, egy egészségtelen trakta napokra is elronthatja nem csak emésztésünket, hanem a közérzetünket is (pl. fejfájás, fáradtság, rosszullét). 

Tipp: Egy nap során egyél többször, kisebb mennyiségeket, így elkerülheted a túlevést! Amikor többfogásos étkezés előtt állsz, gondold át előre, hogy hány féle és mekkora mennyiségű ételt érzel elfogadhatónak és befogadhatónak saját magad számára. Ne edd végig automatikusan az összes felkínált ételféleséget! 

Puffasztó ételek: Kerüld, vagy csak mértékkel fogyaszd a hüvelyeseket (tarkabab, fehérbab, vörösbab, vesebab, sárgaborsó, zöldborsó, lencsefélék), káposztaféléket, kelbimbót, karfiolt, brokkolit, kukoricát, hagymaféléket, ugyanis ezek megemésztése megterhelheti az emésztőrendszert!

Tipp: Fogyaszd őket csupán alkalomszerűen és vesd be az alábbi praktikákat: a főzelékeket rántás helyett sűrítsd burgonyapehellyel, a brokkolit vagy a karfiolt főzd puhára és pürésítsd krémlevesnek (tejszín nélkül), a hagymát olajban dinsztelés helyett párold meg kevés vízben. 

Túlzott szénhidrát fogyasztás: Az egyszerű szénhidrátok, a cukrok és az alkohol fogyasztása erjedést okoz a belekben, mely szintén fokozott gázképződéssel jár. 

Tipp: Iktasd ki étrendedből a fehér lisztből készült pékárut és tésztákat, helyette fogyassz teljes kiőrlésűeket! A fehér cukrot helyettesítsd természetes édesítőkkel (pl. sztíviával, mézzel, juharsziruppal), mellőzd az alkoholfogyasztást és a gyümölcsöket soha ne édesítsd cukorral, mert az emésztés során erjedést okoz.

Elégtelen folyadékbevitel: A túl kevés vagy nem jó minőségű folyadékbevitel drasztikusan leronthatja az emésztést, ugyanis nagymértékben hozzájárulhat a renyhe bélműködés és a székrekedés kialakulásához. Kerüld a szénsavas italok fogyasztását, mert habár a szén-dioxid egy része böfögés formájában távozik, másik részük a belekben felfúvódáshoz vezethet. 

Tipp: Fogyassz naponta legalább 1,5-2 liter szénsavmentes vizet! Legalább ennyi folyadékra van szüksége a szervezetnek az egészséges bélműködéshez – és egyáltalán a jó közérzethez.

Mozgásszegény életmód: A rostszegény táplálkozás és a nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitel hosszú távon renyhe emésztést és székrekedést okozhat, ami alhasi puffadáshoz, nehéz és fájdalmas székletürítéshez, hosszú távon pedig komolyabb betegségek kialakulásához vezethet.

Tipp: Fogyassz rendszeresen gyümölcsöt, párolt zöldségeket és mindenekelőtt igyál megfelelő mennyiségű folyadékot, valamint mozogj, sportolj rendszeresen!

Stressz: Ha étkezésünk kapkodó, ideges, rendszertelen, viselkedésünk feszült, a levegőnyelés kóros mértéket ölthet, mely böfögést és puffadásos panaszokat okozhat. 

Tipp: Egy nehezebb napon is próbálj az étkezés 10-15 percére kikapcsolni és csak az evésre, az étel alapos megrágására koncentrálni be.

 

Ételintolerancia is állhat a háttérben!

Ételintoleranciából fakadó felszívódási zavar akkor áll fenn, ha az emésztőrendszerbe olyan anyagok kerülnek, melyet a szervezet nem tud normál módon kezelni. Ez a rendellenesség többek között emésztési problémákban nyilvánul meg, de a tünetek az adott betegségtől függően változnak. 

Laktózintolerancia: A laktáz enzim hiánya miatt tejtermék elfogyasztását követően hasmenés, teltségérzet, puffadás, hányinger és hasfájás jelentkezik. A tünetek jellemzően a tej alapú élelmiszerek elkerülésével megszüntethetőek.

Tipp: Ma már a legtöbb élelmiszerboltban elérhető minden fajta tejtermék laktózmentes vagy teljesen tejmenes változata, így nem kell lemondanunk kedvenc fogásainkról! 

Gluténérzékenység: A betegség kiváltója a búzában lévő glutén alkoholban oldódó komponense, a gliadin. A gluténérzékenység a puffadás mellett hasi fájdalommal és nagy mennyiségű, laza, bűzös széklettel jár. Emellett más jellegű panaszokkal is társulhat, úgymint bőrtünetek, pikkelysömör, foltokban jelentkező kopaszodás, hölgyeknél a menstruáció elmaradása, meddőség.

Tipp: Ma már kaphatóak gluténmentes pékáruk, tészták és különféle lisztek, lisztkeverékek (pl. rizsliszt, mandulaliszt, kölesliszt, quinoaliszt, hajdinaliszt, stb.), melyeket nem csak sűrítésre, de kenyér- vagy süteménysütésre is felhasználhatunk. Az interneten rengeteg termék és recept elérhető, kísérletezz bátran és találd meg, amelyeket a legszívesebben fogyasztod!

A táplálékallergiák célzott allergiavizsgálattal kimutathatóak!

Betegségek, hormonális okok, paraziták

Irritábilis bél szindróma (IBS): Az IBS az emésztőrendszer funkciózavara, ami olyan krónikus panaszokkal jár, mint a migrén, a rendszertelen székelés (hasmenés, szorulás vagy felváltva), puffadás, hallható bélmozgás, alhasi nyomásérzés, teltségérzet, levertség, alvászavarok. Az IBS egy vizsgálatsorozattal jól azonosítható, az enyhébb tünetek életmódbeli tényezőkkel jól kezelhetőek. 

Tipp: Kerüld azoknak az ételeknek és italoknak a fogyasztását, amelyek súlyosbítják a panaszokat! Fogyassz esszenciális zsírsavakat (Omega-3 és Omega-6), magas rosttartalmú ételeket, elegendő mennyiségű (legalább 2 liter) szénsavmentes vizet naponta, iktasd ki a tejtermékeket, szedj rendszeresen probiotikumokat!

Inzulinrezisztencia (IR): Az IR székrekedésssel és puffadással is együttjárhat, a cukor és a finomított szénhidrátok (melyek anyagcsere zavara az IR okozója) ugyanis nagyban hozzájárulnak a fokozott gázképződéshez. 

Tipp: Az inzulinrezisztencia mozgással és táplálkozásbeli változtatásokkal nagyon jól kezelhető, mindenekelőtt a cukrok és cukortartalmú táplálékok, valamint a finomított szénhidrátok lecsökkentésével, kiiktatásával.

Cukorbetegség: Súlyosan károsíthatja az emésztőszerveket, melynek tünetei lehetnek a hányinger, gyakori hányás, evés közbeni korai teltségérzés, étkezés utáni feszülés, puffadás, gyomortáji fájdalom.

Tipp: Életmódbeli tényezőkkel (pl. helyes táplálkozás, rendszeres testmozgás) megelőzhető és jó kontrollálható a cukorbetegség (ki)alakulása. Diagnosztizálása szakorvos feladata, de fontos tudni, hogy az esetleges gyógyszerszedés mellett az életmódváltáson van a hangsúly!

Pajzsmirigy alulműködés: A pajzsmirigy alulműködése során lassul az anyagcsere, renyhébb lesz a bélműködés, gyakran alakul ki székrekedés és puffadás. Diagnosztizálása és kezelése szakorvos feladata.

Hormonális okok: A hölgyek életük során bizonyára nagyon sokszor tapasztaltak már hormonális okokkal összefüggő puffadást a menstruáció, a várandósság vagy a változókor tünetegyüttesei között.

Tipp: A puffadás és a görcsök jól csökkenthetőek meleg borogatással, édeskömény, borsmenta, citromfű gyógyteákkal (várandósság esetén a gyógyteákat körültekintéssel alkalmazzuk!).

Gombák jelenléte és/vagy a bélflóra felborulása: Az élesztőgombák és jótékony baktériumok kis mennyiségben minden bélben előfordulnak, de ha az egyensúly felborul, a kellemetlen puffadásos tünetek mellett megjelennek a székelési rendellenességek vagy az édesség utáni fokozott vágy is. Ilyenkor speciális diéta és/vagy orvosi kezelés is szükséges lehet. 

Tipp: Antibiotikum szedésekor mindenképpen szedjünk probiotikum készítményt is, az adagolásról pedig fontos tájékozódni a legjobb hatás érdekében! A candida gomba elszaporodásának legnyilvánvalóbb jele a szénhidrátéhség, hiszen a gombák tápanyagért kiáltanak! A candida diéta kemény, de hosszú távon csak nyerhetsz vele: jelentős testsúly csökkenésre és sokkal jobb közérzetre számíthatsz a cukor, a fehér liszt és az alkohol teljes elhagyásával.

Paraziták: Ritkább esetben paraziták is előfordulhatnak a bélben, melyek közül a cérnagiliszta az egyik leggyakoribb élősködő. Jelenléte igen sok kellemetlenséget okoz a gazdatestben: puffadás, emésztési zavarok, végbéltáji viszketés, étvágytalanság, ingerlékenység, állandó fáradtság, stb. Kimutatása és kezelése szakorvos feladata.

Tipp: A paraziták egyik legjobb természetes ellenszere a fokhagya, ugyanis illóolajától irtóznak az élősködők. Emellett bevethető a diólevél és mezei kakukkfű tea, illetve az egyik legjobb féregűző a grapefruit mag csepp, ami már nem keserű változatban is elérhető. A gyógyteák közül az ánizs, az édeskömény és a borsmenta segíthet.

Amennyiben a puffadás mellé olyan tünetek társulnak, mint hasi görcsök, drasztikusan megváltozott székelési szokások, hasmenés, fájdalmas székelés, véres széklet, láz, hányinger, hányás, mindenképpen fordulj orvoshoz!

 

2013 - 2019 © Herba-D | All Rights Reserved

Don`t copy text!
X