Woman suffering from acid reflux or heartburn, isolated on white background

Természetes megoldások a refluxra

Kevés olyan betegség van, amely annyira jól kontrollálható bizonyos életmódbeli tényezők és táplálkozási szokások megszívlelésével, mint a reflux. Ismerd meg a reflux-diéta elveit, a javasolt és az ártó ételek-italok listáját, hogy minél kevesebbszer legyen szükséged savlekötőkre és gondtalanul élvezhesd az étkezéseket!

A reflux okai, tünetei, kezelése

A reflux igen sok embert érintő betegség, melynek anatómiai oka, hogy a nyelőcső és a gyomor határán elhelyezkedő záróizom nem képes megakadályozni a gyomortartalom nyelőcsőbe történő visszaáramlását.

A reflux jellegzetes tünetei a következő panaszok megjelenésével, majd állandósulásával kezdődnek, úgy mint gyomorégés, köhögés, torokkaparás, mellkas táji nyomás. Hosszú távon azonban állandósulhat a kínzó gyomorégés és súlyosabb panaszok esetében már olyan erős gyomortáji nyomás is tapasztalható, melyet a szívinfarktus tüneteként érezhetnek az érintettek.

A reflux kezelése a legtöbb esetben kimerül a savlekötők használatában, legrosszabb esetben azonban műtéti beavatkozás is szükséges lehet. A kezdeti figyelmeztető jelek és a súlyosabb panaszok megjelenése között azonban sok idő telik el, melyben rengeteget tehetünk életmódbeli tényezőkkel a tünetek mérséklését illetően. Nem szabad megvárni, hogy a tünetek állandósuljanak, mert a túlzott savtermelés szétmarhatja a gyomor és a nyelőcső nyálkahártyáját, a krónikus gyulladás sebeket, fekélyeket okozhat.

Érdemes tudni, hogy a refluxos tünetek kiválóan csökkenthetőek a refluxdiéta követésével, melyben kifejezett ajánlás szól azokról az ételekről és italokról, amiket szabad vagy nem szabad fogyasztatni, mely szokásokkal kell felhagyni. Szerencsére a diéta egy kis kreativitással változatossá, így élvezhetőbbé tehető, ráadásul a reflux tüneteinek enyhítése mellett testsúlycsökkenés, valamint egy sokkal jobb életminőség érhető el.

Azonban mielőtt rátérnénk az ajánlott és a kerülendő ételek listájára, lássuk, milyen alapelvekkel érdemes kiegészíteni a reflux-diétát!

  • A nap során a rendszeres, kis mennyiségű étkezés ajánlott! Próbálj meg naponta 5-6 alkalommal (kb. 3 óránként) étkezni, ne várd meg, amíg a gyomorsav elkezdi irritálni a nyelőcsövet.
  • Lefekvés előtt 2-3 órával már semmit ne egyél!
  • A nap folyamán egyenletesen elosztva igyál legalább 2 liter szénsavmentes vizet!
  • Soha ne edd túl magadat! Az egyszeri, hatalmas ételadag amellett, hogy megterheli az emésztést, nyomást helyez a gyomortájékra, mely szintén refluxos tüneteket okozhat.
  • Étkezés közben ha lehet ne igyál, mert felhígítja a gyomorsavat, ez pedig ronthatja az emésztés minőségét, viszont előtte-utána 30 perccel már szabad!
  • Rágd meg alaposan az ételt, hogy könnyebben emészthető legyen a táplálék és jobban elkeveredjen a nyállal.
  • A zsírban sütés helyett párolj, gőzölj, grillezz, használj enyhe fűszereket!
  • Reggelire a zabkása a legjobb választás! A zabkása nyálkát enged, ez a nyálka bevonja a nyelőcsövet, így megvéd a visszaáramló savtól, amely így nem tudja marni a nyelőcsövedet.
  • Legyen nálad mindig olyan élelmiszer, amiből egyet-kettőt bekapva azonnal lekötheted a túlzott gyomorsavat, pl. zabkeksz, puffasztott rizs, szénsavmentes mentes víz.
  • Étkezés után közvetlenül ne feküdj le, ne hajolgass, ne végezz intenzív mozgást, mert ezek szinténi a gyomorsav visszafolyását okozhatják!
  • A dohányzás, kávézás és alkoholfogyasztás savasítják a szervezetet, így súlyosbítják a refluxos panaszokat, mindenképpen kerüld ezeket!
  • A stressz komolyan kihat az emésztőrendszer egészségére, így a gyomorra is. Próbáld meg kerülni a tartós stresszt és a rossz lelkiállapotot, iktass be több pihenést, meditációt, rendszeres “énidőt” és könnyű testmozgást a feszültség oldása érdekében. Gyomrod is meghálálja!
  • Optimalizáld testsúlyodat! A jelentős túlsúly megváltoztathatja a nyelőcső és a gyomor működési mechanizmusát: megemelkedhet a hasűri nyomás és ez kedvez a gyomortartalom nyelőcső felé történő visszaáramlásának.
  • Mindig a jó oldalon feküdj! Ha a bal oldaladra fordulva alszol, a gyomor anatómiai elrendeződése miatt nehezebben tud visszafolyni a gyomorsav.
  • Ajánlott magasított párnával enyhén megemelni a felsőtestet az alváshoz, így kevesebb eséllyel folyik vissza az alvás során a gyomorsav a nyelőcsőbe.
  • Érdemes otthon tartani Salvus gyógyvizet, amely rendkívül hatásosan és gyorsan enyhíti az akut gyomorégést. Kúraszerű alkalmazása a tünetek függvényében a cimkén feltüntetett módokon ajánlott.
  • Ne viselj túl szoros felsőruházatot, ronthatja a gyomor panaszokat!
  • A rágógumi is jó szolgálatot tehet, hiszen a (lúgos) nyál képződése is enyhíti a savtúltengést.


A reflux diéta ajánlásai

A fenti praktikák után lássuk, hogy miket érdemes kiiktatni és miket ajánlott fogyasztani a refluxos tünetek megelőzése érdekében!

A cél kitűzése segíthet az elszántság fenntartásában: képzeld el, hogy egy átlagos mennyiségű, jó minőségű és fantasztikusan ízletes étellel tökéletesen jól laktál és nem kell félned a gyomorégés kellemetlenségeitől! Napról napra jobban érzed magadat! Alig várod, hogy újabb praktikákat próbálj ki és ínycsiklandó fogásokat készíts a segítségükkel. Jól hangzik, ugye? 🙂

Ajánlott vagy jól tolerálható ételek és italok:

  • alacsony zsírtartalmú húsok, főleg baromfi (bőr nélkül), hal, grillezett sovány húsok
  • élőflórát tartalmazó tejtermékek (joghurt, kefír)
  • alacsony zsírtartalmú tej és tejtermékek: sovány tejföl, túró, zsírszegény sajtok, margarin
  • magas keményítőtartalmú zöldségek: sütőtök, sárgarépa, kukorica, cékla
  • párolt zöldségek: zöldborsó, sárgarépa, brokkoli
  • gyümölcsök: banán, barack, dinnye
  • főzelékek, zöldséglevesek (zsírszegény habarással készítve)
  • rakott ételek sok-sok zöldséggel
  • teljes kiőrlésű gabonakészítmények: barnakenyér, grahamkenyér, korpás zsemle, stb.
  • gabonapelyhek, müzli, zabpehely, kukoricapehely
  • puffasztott termékek, pl. Abonett, puffasztott rizs, búza, kukorica
  • köretek: rizs, durumtészta, burgonya főzve vagy héjában sütve
  • enyhe fűszerek: petrezselyem, majoranna, kapor, snidling, borsikafű
  • édességek közül: kekszek, puding, piskóta, zabkeksz, zabkása
  • cukor helyett édesítőszerek
  • koffeinmentes kávé
  • gyógyteák, zöldtea
  • szénsavmentes ásványvíz, enyhén lúgos vizek

NEM ajánlott ételek és italok:

  • zsíros ételek: pörköltek, tepertő, szalonna, oldalas, tarja, vörös húsok, bőrös baromfi húsrészek, töltött káposzta, disznósajt, kocsonya, májasok, kolbász- és szalámifélék stb.
  • füstölt húsok, sajtok, felvágottak
  • erősen fűszeres, jellemzően magyaros ételek
  • savanyú, ecetes ételek, pl. savanyúságok, ecettel ízesített főzelékek, levesek
  • bő olajban sült ételek: rántott hús, rántott sajt és zöldségek, lángos, hasábburgonya
  • koffein: kávé, fekete tea
  • alkohol minden formában
  • csokoládé (a benne lévő cukor és a kakaóvaj magas zsírtartalma miatt)
  • mártások, szószok: torma, mustár, majonéz, ketchup és amely ételszószok ezeket tartalmazzák
  • magas savtartalmú gyümölcsök: narancs, citrom, grapefruit, kivi, alma, körte
  • zöldségek: zöldpaprika, paradicsom, káposzta, karfiol
  • magas zsírtartalmú tej és tejtermékek (zsíros sajtok, körözött, tejszín, tejföl, vaj)
  • hagyma, fokhagyma (nyersen és párolva is)
  • szénsavas üdítőitalok és ásványvizek
  • gyümölcslevek: paradicsomlé, almalé, narancslé, grapefruitlé, körtelé, stb.
  • olajos magvak: földimogyoró, napraforgó, dió, mandula, stb.
  • sós, pikáns rágcsálnivalók: chipsek, snack-ek, stb.

Készíts étkezési naplót!

Minden ember más és más: amely étel-ital elfogyasztása valakinél nem okoz tüneteket, lehet, hogy nálad már panaszokhoz vezet. A naplóban vezetheted, hogy az étkezések után tapasztaltál-e refluxos tüneteket (pl. gyomorégést, gyomortáji vagy mellkasi nyomást, köhögést, égő érzést a nyelőcsőben), így hamarabb kiderülhet, melyek azok a táplálékok, melyeket kifejezetten ki kell iktatnod étrendedből.

Tapasztalataim szerint nálam a paradicsomos ételek (pl. paradicsomleves, töltött paprika, paradicsomos tészta és pizza) okoznak olyan kellemetlen gyomortáji panaszokat, mint a szegycsont táji erős nyomás, éjszaka torokkaparás és folyamatos köhögés. Így kétszer is meggondolom, hogy fogyasszam-e ezeket, mert tovább tart az étkezés utáni “regenerálódás”, mint maga az étkezés rövidke öröme. Azt kell mondjam, hogy nem éri meg…

 

A stressz is állhat a reflux hátterében!

A stressz komolyan kihat az egészségünkre, így az emésztőrendszer működésére is. Amellett, hogy komoly gyomorproblémákhoz vezethet, refluxot is okozhat, vagy súlyosbíthatja a meglévő tüneteket. De vajon mi okozhatja ezt?

  • A rohanó életmód vonzza a gyorséttermi és a rossz minőségű ételek fogyasztását, hiszen nincs elég időnk átgondoltan választani és jó minőségű, egészséges ételt magunkhoz venni.
  • Stresszesen hajlamosak vagyunk étkezéseket kihagyni, majd ha lehetőség nyílik rá, gyorsan behabzsolni az ételt, így esélyt sem hagyunk a gyomrunknak, hogy felkészüljön az étel megfelelő fogadására, hiszen alig rágtuk meg…
  • Mindennapos stressz és rossz lelkiállapot esetén sokkal rosszabbul alszunk, így gyomrunk sem tud pihenni, ráadásul a nap folyamán ha a fáradtságot kávéval, kólával, energiaitallal próbáljuk kompenzálni, csak olajat öntünk a tűzre, hiszen csak fokozzuk a gyomorpanaszokat.
  • Folyamatosan rossz lelkiállapot és stresszhatás alatt nagyobb az esély a dohányzásra (vagy mértékének fokozására), ez pedig az egész test és kifejezetten a gyomor savasodását is fokozza.
  • Egy nagyon sűrű és stresszes napon akár el is felejtünk inni, ami nagyon rosszat tesz nem csak a gyomrunknak, hanem mentális állapotunknak is. Mindig tartsunk kezünk ügyében egy pohár szénsavmentes vizet!

Tippek:

  • Próbálj meg a nap folyamán némi fellélegzésre apró szüneteket beiktatni, így elkerülheted hogy hosszú órákig nem eszel-iszol semmit.
  • Soha ne kapkodva egyél, rágd meg jól az ételt, így gyomrodat nagymértékben tehermentesíted az emésztés során.
  • Ha lehet, munka, tévézés, olvasás közben egyél, azt a 10-20 percet csak az étkezésnek szenteld, így jobban odafigyelsz a rágásra és az elfogyasztott étel mennyiségére is.
  • A nap közbeni iram szinten tartását ne a kávétól, kólától, energiaitaloktól várd! Mivel csak ideig-óráig hoznak felfrissülést, utána hatalmasat zuhan az energiaszint és a folyamatos fogyasztásukkal egy ördögi körben találod magadat. Helyettük inkább igyál egy nagy pohár vizet vagy zöld teát, sétálj, mozogj 5 percet a levegőn!
  • Semmi nem enyhíti olyan jól a gyomorpanaszokat, mint a szobahőmérsékletű, szénsavmentes víz, gondoskodj arról, hogy a nap folyamán legalább 2 litert fogyassz belőle!
  • Téged mi lazít el, mi tölt fel a legjobban egy-egy nehéz nap után? Legyen az akár egy forró fürdő, egy kiadós futás, egy jó könyv olvasása, zenehallgatás, vagy egy órácska pihenés, a lehetőségekhez képest próbálj meg relaxálni és pihenni egy-egy nehezebb nap után!
  • Tartós stressz vagy rossz lelkiállapot esetén ne félj segítséget kérni, ma már nagyon sok féle természetes gyógymód vagy terápia létezik a stresszoldásra!

 

Természetes megoldások és gyógynövények a refluxra

Homeopátia:

Mivel a reflux kialakulásának hátterében gyakran lelki problémák állnak és a stressz is sokat ront a már meglévő tüneteken, ezért érdemes olyan természetes és holisztikus gyógymóddal kiegészíteni a diétát, ami a testi és lelki tüneteket is figyelembe veszi. Ilyen a homaopátia, melyben az egyén tünetei alapján kiválasztható a számára legjobb alkati szer.

Általában a következő szereket alkalmazzák gyomorégésre, refluxos tünetekre: Sulfuricum acidum, Robinia, Arsenicum album, Phosphorus, Pulsatilla, Lycopodium, Carbo vegetabilis, Nux vomica, Sulfur. A megfelelő szer kiválasztása és adagolása mindig képzett homeopata orvos feladata!

Gyógynövények:

A természet patikája is számos, az emésztésre és a gyomorbántalmakra jótékony hatású gyógynövényekkel segítheti a tünetek enyhítését:

  • Articsóka: emésztést elősegítő, gyomorégést csökkentő, méregtelenítő, antioxidáns
  • Aloe vera: csökkenti a gyulladást, segíti az emésztést, és nyugtatólag hat a folyamatos irritációnak kitett nyelőcsőre. A növényi leveleinek nedvét préselje ki, majd keverje bele egy pohár vízbe, vagy olyan italba, amely nem vált ki önnél refluxos panaszokat. Ez az ital nemcsak a gyulladás enyhítésében nyújt segítséget, de megelőzésképpen is lehet fogyasztani.
  • Gyömbér: a gyomor- és bélrendszer megnyugtatásában nyújt hathatós segítséget, és a pihentető, éjszakai alvást is biztosítani tudja.
  • Citromfű: Segít enyhíteni a rossz emésztés tüneteit, de gyomorrontás, gyomorsavtúltengés, hányinger, puffadás esetén is hasznos.
  • Fehér akácvirág: Teája csökkenti a gyomorsavat és enyhíti a tüneteket. Napi 1 csésze ajánlott.

Emésztési problémák esetén segíthetnek még: borsmenta, zsálya, orbáncfű, apróbojtorján, cickafark, bodza, pásztortáska, ánizsmag, fehérmályvalevél.

Ha krónikusan szenvedsz a gyomorégéstől, amellett, hogy szükség lehet az étrendi, életmódbeli változtatásokra, a lelki egyensúly megteremtésére, érdemes felkeresned orvosodat, hogy kiderítse, nem áll-e komolyabb probléma a háttérben, melynek megoldásához többre van szükség a fenti tanácsoknál.

2013 - 2019 © Herba-D | All Rights Reserved